روغن گیاهی

روغن گیاهی

روغن گیاهی

روغن گیاهی

روش های درمان جوش صورت

جوش یا آکنه چیست؟

جوش که به دو دسته‌ی التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شود، زمانی به وجود می‌آید که غدد چربی (غدد سبوم) مسدود شده و در اثر باکتری‌ها عفونی می‌شوند. جوش یک بیماری‌ پوستی رایج به‌ویژه در میان نوجوانان محسوب می‌شود، چون غدد سبوم آن‌ها تحت تأثیر آندروژن چربی بیشتری تولید می‌کند. تخمین زده شده که ۸۰ درصد از نوجوانان از جوش رنج می‌برند. جوش می‌تواند روی صورت، پیشانی، پشت، گردن، قفسه‌ی سینه، بازو و شانه رخ دهد‌.

 

جوش به چه علت رخ می‌دهد؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، عوامل مختلفی می‌توانند بروز جوش را به دنبال داشته باشند که در ادامه تعدادی از آن‌ها آورده شده‌اند.

 

۱. مسدود شدن منافذ

مسدود شدن منافذ رایج‌ترین دلیل جوش به شمار می‌رود. جوش معمولا زمانی به وجود می‌آید که منافذ در اثر کثیفی، چربی، باکتری، سبوم بیش از حد و سلول‌های پوستی مرده مسدود می‌شوند.

 

۲‌. ژنتیک

عوامل ژنتیکی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز جوش محسوب می‌شوند‌. ممکن است علت حساسیت، چربی و خشکی پوست شما ژنتیکی باشد. کسانی که پدر و مادرشان جوش دارند یا در گذشته به جوش مبتلا بوده‌اند، به احتمال بیشتر دچار جوش می‌شوند.

 

۳‌. تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی یکی دیگر از رایج‌ترین علل جوش محسوب می‌شود. تغییرات هورمونی در بزرگسالان می‌تواند منجر به تولید سبوم بیشتر و جلوگیری از دفع کثیفی و سلول‌های پوستی مرده شود که این موضوع بروز جوش را به همراه دارد. علاوه بر این زنان در دوران بارداری یا دوران قاعدگی ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی دچار جوش شوند.

 

۴. استرس

استرس عامل بسیاری از بیماری‌ها به شمار می‌رود. محققان در یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ در دانشگاه استنفورد به این نتیجه رسیدند که استرس منجر به جوش و آکنه می‌شود. در این مطالعه که شامل ۷ دانش‌آموز پسر و ۱۵ دانش‌آموز دختر می‌شد نشان داده شد که دانش‌آموزان در دوران امتحانات بیشتر دچار جوش شدند. استرس ممکن است منجر به تولید سبوم بیشتر و مسدود شدن فولیکول‌های مو شود و از این طریق باعث ایجاد جوش شود.

 

تأثیرات وحشتناک و باورنکردنی استرس بر پوست و مو

۵. سیگار کشیدن

خیلی خوب می‌دانید که سیگار کشیدن مضرات وحشتناکی برای سلامتی بدن دارد. یکی از این مضرات جوش است. البته به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است تا بتوانیم نظر قطعی دهیم.

 

۶. عدم رعایت بهداشت

بعضی از عادت‌های بد مانند نشستن صورت به‌طور مرتب، استفاده از لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی یا خوابیدن بدون پاک کردن آرایش همگی می‌توانند مسدود شدن منافذ و در نتیجه بروز جوش را به دنبال داشته باشند.

 

۷. مصرف بعضی از داروها

بعضی از داروها حاوی کورتیکوستروئیدها، آندروژن یا لیتیوم هستند که می‌توانند باعث نوسانات هورمونی و در نتیجه جوش شوند.

 

۸. مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات و محصولات لبنی

ثابت شده که بعضی از مواد غذایی منجر به جوش می‌شوند. محصولات لبنی از جمله شیر حاوی نوعی هورمون هستند که می‌تواند باعث تولید سبوم بیشتر و در نتیجه جوش شود. مواد غذایی غنی از قند می‌توانند سطح قند خون و انسولین را افزایش دهند. این موضوع تولید سبوم را بالا می‌برد و جوش‌های فعلی را بدتر می‌کند‌. علاوه بر این مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل غلات سبوس‌دار هم می‌توانند منجر به بالا رفتن سطح قند خون و انسولین شوند.

8 ماده طبیعی و درمان خانگی جوش صورت

بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توانند به متعادل کردن سطح چربی پوست، کاهش التهاب، از بین بردن باکتری‌ها، جلوگیری از بروز جوش و حتی درمان جوش صورت کمک کنند. این درمان ها شامل اسانس‌های روغنی، گیاهان دارویی، مکمل‌های طبیعی و برخی تغییرات ساده در شیوه‌ی زندگی است. در این مطلب، 8 درمان خانگی جوش صورت و مواد طبیعی برای از بین بردن جای جوش را بیان کرده و شواهد علمی این درمان‌ها را نیز بررسی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید

 

انواع جوش صورت

تا به حال کسی را دیده اید که ادعا کند در عمرش حتی یک جوش هم روی پوست صورت یا دیگر بخش های بدنش نزده است؟ چنین ادعایی بیشتر شبیه معجزه می ماند. بیشتر مردم در طول زندگی، عارضه پوستی جوش را تجربه می کنند. تقریبا همه افراد در سن نوجوانی به عارضه آکنه مبتلا می شوند. ابتلا به آکنه در بزرگسالان هم شایع است.

 

بیشتر در این مورد بدانید...

انواع جوش صورت: علت ایجاد هرکدام و راه های درمان آنها

آکنه معمولا بر روی پوست صورت شما پدیدار می شود، اما در بسیاری از موارد ممکن است قسمت‌های دیگر بدن تان نیز به آکنه دچار شوند. شدت جوش می تواند از یک جوش قرمز التهابی کوچک تا آکنه شدید که منجر به اسکار (جای جوش) می‌شود، متغیر باشد.

 

به طور کلی، عارضه آکنه زمانی روی پوست شما ظاهر می شود که منافذ پوست تان بسته شوند و چربی پوست تان راهی برای خروج پیدا نکند. در واقع، تجمع چربی در زیر منافذ پوست باعث ایجاد برآمدگی و رشد باکتری‌ می شود.

 

به طور کلی جوش های صورت را می توان به 4 دسته تقسیم کرد، برای آشنایی با این 4 نوع جوش، مقاله انواع جوش صورت را بخوانید.

 

راه های خانگی و مواد طبیعی برای درمان جوش

راه های خانگی و مواد طبیعی برای درمان جوش

 

1. روغن درخت چای

روغن درخت چای، یک ماده‌ی ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است؛ به این معنی که ممکن است پروپیونی باکتریوم آکنه (باکتری ایجاد کننده‌ی آکنه) را از بین ببرد. خواص ضد التهابی روغن درخت چای به صورتی است که می‌تواند تورم و قرمزی جوش‌ها را نیز کاهش دهد.

 

شما می‌توانید عصاره‌ی درخت چای را به صورت کرم، ژل یا اسانس روغنی، روی آکنه‌هایتان بمالید. اگر از اسانس روغنی استفاده می‌کنید، ابتدا آن را در یک روغن حامل رقیق کنید.

 

2. گیاه نارون کوهی

نارون کوهی یا هاماملیس یکی از بهترین داروهای شناخته شده برای از بین بردن جای جوش است. این گیاه قابضی طبیعی است که التهاب و قرمزی را کنترل می کند. همچنین، سرعت رشد باکتری ها بر پوست را کاهش می دهد.

 

1 قاشق غذاخوری پوست نارون کوهی را به مدت 30 دقیقه در یک فنجان آب خیس کنید. سپس مخلوط را روی اجاق گاز گذاشته تا به جوش بیاید. پس از آن، حرارت را کاهش داده تا به مدت 10 دقیقه (به صورتی که در ظرف را گذاشته‌اید) بجوشد.

 

سپس مخلوط را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دیگر مانده تا خنک شود. مایع را صاف کرده و در ظرف دربسته‌ای نگهداری کنید. شما می‌توانید از این ماده 1 تا 2 بار در روز (یا به صورت دلخواه) با استفاده از توپ پنبه‌ای روی پوست تمیز، استفاده کنید.

 

اگر تهیه و یا استفاده سنتی از این گیاه برایتان سخت است، می توانید از ژل، دستمال مرطوب و سایر محصولات که حاوی نارون کوهی هستند، استفاده کنید.

 

3. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا، یک ماده‌ی طبیعی مومی بوده که از دانه‌های درختچه جوجوبا استخراج می‌شود. مواد مومی موجود در روغن جوجوبا به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می‌کند؛ به این معنی که این مواد می‌توانند در تسریع بهبود زخم‌ها (از جمله آکنه و آسیب‌های ناشی از آن) نیز موثر باشند.

 

برخی از ترکیبات موجود در روغن جوجوبا ممکن است به کاهش التهاب پوست کمک کنند؛ به این معنی که آن‌ها می‌توانند قرمزی و تورم اطراف جوش‌ها، جوش‌های سر سفید و سایر ضایعات پوستی ملتهب را کاهش دهند.

 

سعی کنید اسانس روغنی جوجوبا را با ژل، کرم یا ماسک صورت خاک رس مخلوط کرده و آن را روی آکنه بمالید. در غیر این صورت، چند قطره روغن جوجوبا را روی پنبه ریخته و به آرامی روی آکنه‌ها مالش دهید.

 

4. روغن زیتون

این روزها خواص روغن زیتون برای هیچ کس پوشیده نیست. این روغن نه تنها برای سلامت بدن مفید است، بلکه یک درمان خانگی جوش صورت هم به حساب می‌آید. از آنجایی که روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان و ضد التهاب است به درمان جوش کمک می کند.

 

بیشتر در این مورد بدانید...

خواص روغن زیتون: 25 کاربرد روغن زیتون برای سلامت و زیبایی پوست و مو

زمانی که پوست مرطوب است جوش و جای آن، سریع‌تر از زمانی که پوست خشک است، بهبود پیدا می‌کند. روغن زیتون برای این موضوع عالی است چراکه موجب آبرسانی پوست می‌شود. این روغن منافذ پوست را نمی‌بندد. البته، اگر به خوبی آن را پاک کنید.

 

2 قطره روغن زیتون را به صورت خوب بزنید. سپس، یک حوله‌ی گرم و مرطوب را به صورت خود بزنید تا منافذ آن را باز کند و روغن وارد پوستتان شود. در پایان، صورت خود را با آب گرم و یک پد خشک تمیز کنید. اگر هنوز روغنی روی پوست باقی مانده است، به آرامی جذب خواهد شد.

 

5. لیمو

لیمو برای جای جوش

 

لیمو، سفید کننده ای طبیعی است که به کمرنگ شدن جای انواع زخم روی پوست شما کمک می کند. لیمو سلول های مرده ی پوست را از بین می برد، رشد سلول های جدید را افزایش می دهد و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.

 

روش استفاده از لیمو

با نوک انگشتان خود یا با پنبه، آب لیموی تازه را به طور مستقیم روی جای جوش ها بمالید. حدود 10 دقیقه منتظر بمانید، سپس، صورت خود را با آب بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

مقادیر مساوی آب لیمو و عسل را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را با پنبه روی جای جوش ها بمالید. حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. سپس، آن را با آب بشویید و به آرامی صورت خود را خشک کنید. هر روز یک بار از این روش استفاده کنید.

یک قاشق چایخوری آب لیمو را با یک قاشق چایخوری روغن ویتامین E مخلوط کنید. آن را قبل از خواب، روی جای جوش ها بزنید. صبح روز بعد آن را بشویید. این کار را هر شب تکرار کنید.

منبع:مجله اینترنتی قندپهلو

انواع ویروس اچ پی وی HPV

ویروس اچ پی وی (HPV) چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا ویروس اچ پی وی (HPV) ویروسی است که باعث سرطان سرویکس و زگیل های تناسلی می شود. HPV ها ویروس های  DNAدار دو رشته ای حلقوی کوچک با 8 ژن کد کننده پروتئین های ویروسی و متعلق به خانواده  papillomavirusهستند. این گروه از ویروس ها بسیار بزرگ و متنوع بوده که در مهره داران، پستانداران و پرندگان یافت شده که سلول های اپیتلیال پایه پوست و غشای مخاطی را آلوده کرده و عامل ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها از ضایعات خوش خیم تا تومور های تهاجمی هستند. طولانی شدن عفونت با بعضی از انواع HPV می تواند منجر به سرطان سرویکس شده و تقریباً علت اصلی سرطان دهانه رحم می باشد. همچنین انواع دیگری از سرطان ‌ها مثل: سرطان مقعد، پنیس (آلت تناسلی مذکر)، واژن، و ناحیه خلفی حلق (حلق دهانی) با عفونت HPV مرتبط هستند. این ویروس ها قادرند از طریق تماس پوست با پوست یا مخاط با مخاط از فردی به فرد دیگر منتقل شده و به واسطه زخم پوستی یا مخاطی وارد بدن شوند. شایع ترین راه انتقال عفونت HPV از راه جنسی(STDs) است، اگرچه معمولاً توسط سیستم ایمنی بدن بهبود می یابد. در سراسر جهان، خطر ابتلا به HPV آن هم حداقل یک بار در طول زندگی در زنان و مردان 50٪ است. نقش HPV در ایجاد سرطان، نه تنها در سرطان دهانه رحم، بلکه در انواع دیگر نئوپلاسم ها به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته است. تا به امروز بیش از 150 نوع از ویروس اچ پی وی (HPV) بر اساس توالی ژنتیکی پروتئین کپسید خارجی L1 شناسایی شده که حدود 40 نوع آن‌ ها سلول‌ های اپی‌تلیال ناحیه تناسلی را آلوده می ‌کنند و در پنج گروه   α, β, γ, μ, νطبقه شده اند، اما نوع 16 و 18 مهم ترین سویه های این ویروس در ایجاد سرطان دهانه رحم هستند.

 

انواع ویروس اچ پی وی HPV

افرادی که ابتلا به ویروس اچ پی وی در آنها تشخیص داده می شود باید برای تعیین نوع ویروس اقدام کنند. زیرا برخی از انواع آن

 

بدون مداخله پزشکی از بین می روند، ولی انواع دیگر ممکن است منجر به سرطان شود. البته این افراد باید به طور مداوم آزمایش های لازم را انجام دهند تا در صورتی که سلول های پیش سرطانی ایجاد شد، پزشک از گسترش آنها جلوگیری نماید.

انواع ویروس اچ پی وی بصورت شایع عبارتند از :

 

HPV 6 و HPV 11

HPV 6 و HPV 11 انواع کم خطر هستند و در 90 درصد موارد به زگیل های تناسلی منجر می شوند. HPV 11 همچنین می تواند موجب تغییرات در سلول رحم شود. زگیل تناسلی به شکل زائده های گل کلمی ظاهر می شوند و معمولاً چند هفته یا چند ماه پس از رابطه با شریک جنسی آلوده، نمایان می شوند.

 

واکسن HPV می تواند به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند زیرا این واکسن در برابر HPV 11 محافظت لازم را ایجاد می کند. آمار ها منتشر شده نشان دهنده موفقیت 89 تا 99 درصدی واکسن گارداسیل HPV Gardasil 9، در برابر HPV 6 و 11 است. البته این آمارها برای تزریق گارداسیل بین بین 9 تا 26 سالگی است. جهت اثربخشی بیشتر، این واکسن باید قبل از سن شروع فعالیت های جنسی تزریق شود.

 

اگر وجود HPV 6 یا HPV 11 تشخیص داده شود. پزشک داروهایی مانند پودوفیلوکس، آلدرا و …را تجویز می کند. این داروها موضعی موجب درمان زگیل های تناسلی می شوند. همچنین از بین رفتن زگیل ها به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس STI کمک می کند. شما می توانید این داروها را به طور مستقیم به زگیل های تناسلی خود اعمال کنید.

 

HPV 16 و HPV 18

HPV 16 شایع ترین ویروس پرخطر HPV است و معمولا نشانه های قابل توجهی را به وجود نمی آورد. این ویروس عامل بیشتر از 50 درصد سرطان دهانه رحم در سراسر جهان است. HPV 18 یکی دیگر از انواع پرخطر HPV است. و معمولا نشانه هایی را ایجاد نمی کند، اما می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. HPV 16 و HPV 18 عامل 70% سرطان های دهانه رحم هستند. واکسن HPV Gardasil 9 می تواند در مقابل تعدادی از انواع ویروس اچ پی وی HPV، از جمله HPV 16 و HPV 18 محافظت ایجاد نماید.

 

تشخیص

آزمایش HPV برای زنان شامل تست پاپ اسمیر است که یک آزمایش غربالگری برای سرطان دهانه رحم به شمار می رود. تست پاپ اسمیر تنها برای زنان قابل اجراء بوده و می تواند تغییرات سلول های دهانه رحم وجود HPV را تعیین کند.

 

آزمایش HPV به تمامی زنان بالای 30 سال توصیه می شود. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر یک سلول غیر طبیعی را نشان دهد، آزمایش تشخیص HPV برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های جدی تر، از جمله سرطان دهانه رحم انجام می شود.

 

اگر آزمایش نشان وجود HPV در بدن باشد، این نتیجه به معنی ابتلا به سرطان دهانه رحم در آینده نیست، بلکه به معنی افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در آینده است، به خصوص اگر ویروس از نوع پرخطر باشد.

منبع:https://qpwh.org/

کاشت مو چگونه انجام میشود؟

اما چرا ریزش مو اتفاق می افتد؟ علت ریزش مو می تواند ساده و موقتی مانند کمبود ویتامین یا پیچیده باشد. با این که در بیشتر موارد، ژنتیک عامل اصلی ریزش مو است، اما عواملی مانند رژیم غذایی، استرس، بیماری ها، تغییرات هورمونی یا مصرف برخی داروها می توانند دخیل باشند.

 

ریزش مو می تواند به صورت تدریجی یا ناگهانی اتفاق افتاده و می تواند موقتی یا دائمی باشد. زمانی که سن بالا می رود و ریزش موی معمولی ادامه پیدا می کند، بدن دیگر توانایی جایگزینی موهای از دست رفته را نخواهد داشت و به تدریج شاهد کم پشت شدن موها خواهیم بود و راهی برای توقف آن وجود ندارد. اما ریزش موی ناگهانی عمدتا در پی استرس یا مشکلات جسمانی مانند مصرف برخی داروها، استرس زایمان، کمبود ویتامین ها، خستگی یا ابتلا به برخی بیماری ها ایجاد می شود که خوشبختانه با تغییر در سبک زندگی می توان روند ریزش مو را کنترل کرد.

 

افرادی که درگیر ریزش مو می شوند، به سراغ درمان هایی پزشکی مانند مصرف دارو یا استفاده از گیاهان دارویی می روند و ممکن است بعد از مدتی به نتایج دلخواه خود نرسند و خسته شوند. در چنین شرایطی، راه حل های دائمی مانند کاشت مو که نتایج طبیعی و موفق آمیزی را به همراه دارد، به میان می آید.

 

تاریخچه کاشت مو

اولین پیوند مو در سال 1939 و در ژاپن انجام شد. رفته رفته پزشکان توانستند با استفاده از تکنیک پلاگ (Plug)، گرافت های بزرگ تری را به پیوند بزنند که البته به علت ضخامتی که داشتند، نتایج زیبایی چندانی را به همراه نداشت. به مرور، پیوند با گرافت های کوچک تری انجام شد و نتایج رضایت بخشی را به همراه داشت.

 

در سال 1995، روش FUT یا برداشت نواری فولیکول ها انجام شد و تا سال ها روش محبوب کاشت مو به حساب می آمد. به مرور زمان و با پیشرفت دستگاه ها، روش FUE (برداشت واحدهای فولیکولی) و دیگر روش ها مانند SUT,DHI,SUPER FUE و میکروگرافت اضافه شدند که این روزها مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل کاشت مو روش میکروگرافت

برداشت مو از قسمت بانک مو (پشت سر و یا در آقایان می‌تواند ریش و سیبیل هم باشد)

جداسازی و آماده کردن بانک مو از قسمت‌های برداشته شده

کاشت و پیوند مو در نواحی مبتلا به طاسی

جراحی کاشت مو

جراحی ترمیم مو می تواند رشد طبیعی موی های شما را مجددا بازگرداند

جراحی کاشت مو ، جراحی ترمیم مو یکی از روش های جراحی می باشد که باعث می شود تا رشد طبیعی موهای سر شما در صورت انجام صحیح این عمل به سر شما بازگردد. یعنی شما زمانی که به آرایشگاه بروید کسی متوجه جراحی ترمیم مو شما نخواهد شد. طبیعی جلوه کردن این نوع جراحی باعث می شود تا طرفداران زیادی داشته باشد. جراحی کاشت مو در خیلی از موارد به صورت سرپایی انجام می شود.

در برخی افراد این نوع جراحی با بی هوشی موضعی همراه است. خیلی از افراد پس از انجام عمل جراحی درد خاصی را حس نمی کنند چرا که عمل سختی نمی باشد. پس همانطور که گفته شد برای اینکه بتوانید عمل موفقی داشته باشید بهتر است از پزشک متخصص و ماهر کمک بگیرید.

آیا جراحی کاشت مو می تواند برای شما مناسب باشد؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چه کسانی می توانند جراحی کاشت مو انجام دهند؟ بیشتر افرادی که کم مو یا طاس هستند و یک منطقه از سر آنها دارای طاسی می باشد مناسب کاشت مو می باشند. همچنین در زنان نیز افرادی که همین ویژگی را دارا می باشند می توانند جراحی کاشت مو انجام دهند. از نظر پزشکی برخی از افراد کاندیدای بهتری برای کاشت مو می باشند. پزشکان به آن افراد توصیه می کنند که بهتر است جراحی کاشت مو انجام دهند.

این مقاله هم بخوانید  مقایسه کاشت مو به روش FUT با کاشت مو به روش FUE

 

افراد با توجه به مدل مو و شکل ریزش موی سر آنها می توانند پیوند کاشت مو با انتقال فولیکول های مو را انجام دهند. می دانیم که بیماران الگوی متفاوتی از ریزش مو دارند. برخی از آنها دارای ریزش بسیار و برخی دیگر دارای ریزش اندکی می باشند. شما می بایست دیدگاه واقع گرایانه ای نسبت به ریزش مو داشته باشید. بهتر است با دیدگاه منطقی به سراغ جراحی های کاشت مو بروید. برخی از جراحان کیفیت کار بهتری دارند.

عوامل زیادی وجود دارد که کاشت موی شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد. متغییر مهم و کلیدی در این بین عرضه و تقاضا می باشد. عرضه در واقع میزان موجود بودن بانک موی سر شما می باشد. یعنی شما چه مقداری مو در پشت و دو طرف سر خود دارید که می توان از آن برای کاشت نواحی طاس استفاده نمود. تقاضا نیز میزان طاسی سر شما می باشد. چه مقداری از سر شما دچار طاسی است. پس مهم ترین عامل در این زمینه عرضه و تقاضا می باشد.

مشورت با یک پزشک جراح ترمیم مو

شما برای آگاهی از وضعیت سر خود می بایست با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا راهکارهای مناسب جراحی را برای شما بیان کند. بهتر است از جراحانی استفاده کنید که قبلا حساب خود را به درستی پس داده اند. ما به شما توصیه می کنیم برای رسیدن به یک نتیجه دلخواه بهتر است پزشکان واجد شرایط را انتخاب کنید تا در انتها نتیجه رضایت بخش تری بگیرید.

منبع:

https://qpwh.org/