روغن گیاهی

روغن گیاهی

روغن گیاهی

روغن گیاهی

روش های درمان جوش صورت

جوش یا آکنه چیست؟

جوش که به دو دسته‌ی التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شود، زمانی به وجود می‌آید که غدد چربی (غدد سبوم) مسدود شده و در اثر باکتری‌ها عفونی می‌شوند. جوش یک بیماری‌ پوستی رایج به‌ویژه در میان نوجوانان محسوب می‌شود، چون غدد سبوم آن‌ها تحت تأثیر آندروژن چربی بیشتری تولید می‌کند. تخمین زده شده که ۸۰ درصد از نوجوانان از جوش رنج می‌برند. جوش می‌تواند روی صورت، پیشانی، پشت، گردن، قفسه‌ی سینه، بازو و شانه رخ دهد‌.

 

جوش به چه علت رخ می‌دهد؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، عوامل مختلفی می‌توانند بروز جوش را به دنبال داشته باشند که در ادامه تعدادی از آن‌ها آورده شده‌اند.

 

۱. مسدود شدن منافذ

مسدود شدن منافذ رایج‌ترین دلیل جوش به شمار می‌رود. جوش معمولا زمانی به وجود می‌آید که منافذ در اثر کثیفی، چربی، باکتری، سبوم بیش از حد و سلول‌های پوستی مرده مسدود می‌شوند.

 

۲‌. ژنتیک

عوامل ژنتیکی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز جوش محسوب می‌شوند‌. ممکن است علت حساسیت، چربی و خشکی پوست شما ژنتیکی باشد. کسانی که پدر و مادرشان جوش دارند یا در گذشته به جوش مبتلا بوده‌اند، به احتمال بیشتر دچار جوش می‌شوند.

 

۳‌. تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی یکی دیگر از رایج‌ترین علل جوش محسوب می‌شود. تغییرات هورمونی در بزرگسالان می‌تواند منجر به تولید سبوم بیشتر و جلوگیری از دفع کثیفی و سلول‌های پوستی مرده شود که این موضوع بروز جوش را به همراه دارد. علاوه بر این زنان در دوران بارداری یا دوران قاعدگی ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی دچار جوش شوند.

 

۴. استرس

استرس عامل بسیاری از بیماری‌ها به شمار می‌رود. محققان در یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ در دانشگاه استنفورد به این نتیجه رسیدند که استرس منجر به جوش و آکنه می‌شود. در این مطالعه که شامل ۷ دانش‌آموز پسر و ۱۵ دانش‌آموز دختر می‌شد نشان داده شد که دانش‌آموزان در دوران امتحانات بیشتر دچار جوش شدند. استرس ممکن است منجر به تولید سبوم بیشتر و مسدود شدن فولیکول‌های مو شود و از این طریق باعث ایجاد جوش شود.

 

تأثیرات وحشتناک و باورنکردنی استرس بر پوست و مو

۵. سیگار کشیدن

خیلی خوب می‌دانید که سیگار کشیدن مضرات وحشتناکی برای سلامتی بدن دارد. یکی از این مضرات جوش است. البته به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است تا بتوانیم نظر قطعی دهیم.

 

۶. عدم رعایت بهداشت

بعضی از عادت‌های بد مانند نشستن صورت به‌طور مرتب، استفاده از لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی یا خوابیدن بدون پاک کردن آرایش همگی می‌توانند مسدود شدن منافذ و در نتیجه بروز جوش را به دنبال داشته باشند.

 

۷. مصرف بعضی از داروها

بعضی از داروها حاوی کورتیکوستروئیدها، آندروژن یا لیتیوم هستند که می‌توانند باعث نوسانات هورمونی و در نتیجه جوش شوند.

 

۸. مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات و محصولات لبنی

ثابت شده که بعضی از مواد غذایی منجر به جوش می‌شوند. محصولات لبنی از جمله شیر حاوی نوعی هورمون هستند که می‌تواند باعث تولید سبوم بیشتر و در نتیجه جوش شود. مواد غذایی غنی از قند می‌توانند سطح قند خون و انسولین را افزایش دهند. این موضوع تولید سبوم را بالا می‌برد و جوش‌های فعلی را بدتر می‌کند‌. علاوه بر این مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل غلات سبوس‌دار هم می‌توانند منجر به بالا رفتن سطح قند خون و انسولین شوند.

8 ماده طبیعی و درمان خانگی جوش صورت

بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توانند به متعادل کردن سطح چربی پوست، کاهش التهاب، از بین بردن باکتری‌ها، جلوگیری از بروز جوش و حتی درمان جوش صورت کمک کنند. این درمان ها شامل اسانس‌های روغنی، گیاهان دارویی، مکمل‌های طبیعی و برخی تغییرات ساده در شیوه‌ی زندگی است. در این مطلب، 8 درمان خانگی جوش صورت و مواد طبیعی برای از بین بردن جای جوش را بیان کرده و شواهد علمی این درمان‌ها را نیز بررسی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید

 

انواع جوش صورت

تا به حال کسی را دیده اید که ادعا کند در عمرش حتی یک جوش هم روی پوست صورت یا دیگر بخش های بدنش نزده است؟ چنین ادعایی بیشتر شبیه معجزه می ماند. بیشتر مردم در طول زندگی، عارضه پوستی جوش را تجربه می کنند. تقریبا همه افراد در سن نوجوانی به عارضه آکنه مبتلا می شوند. ابتلا به آکنه در بزرگسالان هم شایع است.

 

بیشتر در این مورد بدانید...

انواع جوش صورت: علت ایجاد هرکدام و راه های درمان آنها

آکنه معمولا بر روی پوست صورت شما پدیدار می شود، اما در بسیاری از موارد ممکن است قسمت‌های دیگر بدن تان نیز به آکنه دچار شوند. شدت جوش می تواند از یک جوش قرمز التهابی کوچک تا آکنه شدید که منجر به اسکار (جای جوش) می‌شود، متغیر باشد.

 

به طور کلی، عارضه آکنه زمانی روی پوست شما ظاهر می شود که منافذ پوست تان بسته شوند و چربی پوست تان راهی برای خروج پیدا نکند. در واقع، تجمع چربی در زیر منافذ پوست باعث ایجاد برآمدگی و رشد باکتری‌ می شود.

 

به طور کلی جوش های صورت را می توان به 4 دسته تقسیم کرد، برای آشنایی با این 4 نوع جوش، مقاله انواع جوش صورت را بخوانید.

 

راه های خانگی و مواد طبیعی برای درمان جوش

راه های خانگی و مواد طبیعی برای درمان جوش

 

1. روغن درخت چای

روغن درخت چای، یک ماده‌ی ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است؛ به این معنی که ممکن است پروپیونی باکتریوم آکنه (باکتری ایجاد کننده‌ی آکنه) را از بین ببرد. خواص ضد التهابی روغن درخت چای به صورتی است که می‌تواند تورم و قرمزی جوش‌ها را نیز کاهش دهد.

 

شما می‌توانید عصاره‌ی درخت چای را به صورت کرم، ژل یا اسانس روغنی، روی آکنه‌هایتان بمالید. اگر از اسانس روغنی استفاده می‌کنید، ابتدا آن را در یک روغن حامل رقیق کنید.

 

2. گیاه نارون کوهی

نارون کوهی یا هاماملیس یکی از بهترین داروهای شناخته شده برای از بین بردن جای جوش است. این گیاه قابضی طبیعی است که التهاب و قرمزی را کنترل می کند. همچنین، سرعت رشد باکتری ها بر پوست را کاهش می دهد.

 

1 قاشق غذاخوری پوست نارون کوهی را به مدت 30 دقیقه در یک فنجان آب خیس کنید. سپس مخلوط را روی اجاق گاز گذاشته تا به جوش بیاید. پس از آن، حرارت را کاهش داده تا به مدت 10 دقیقه (به صورتی که در ظرف را گذاشته‌اید) بجوشد.

 

سپس مخلوط را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دیگر مانده تا خنک شود. مایع را صاف کرده و در ظرف دربسته‌ای نگهداری کنید. شما می‌توانید از این ماده 1 تا 2 بار در روز (یا به صورت دلخواه) با استفاده از توپ پنبه‌ای روی پوست تمیز، استفاده کنید.

 

اگر تهیه و یا استفاده سنتی از این گیاه برایتان سخت است، می توانید از ژل، دستمال مرطوب و سایر محصولات که حاوی نارون کوهی هستند، استفاده کنید.

 

3. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا، یک ماده‌ی طبیعی مومی بوده که از دانه‌های درختچه جوجوبا استخراج می‌شود. مواد مومی موجود در روغن جوجوبا به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می‌کند؛ به این معنی که این مواد می‌توانند در تسریع بهبود زخم‌ها (از جمله آکنه و آسیب‌های ناشی از آن) نیز موثر باشند.

 

برخی از ترکیبات موجود در روغن جوجوبا ممکن است به کاهش التهاب پوست کمک کنند؛ به این معنی که آن‌ها می‌توانند قرمزی و تورم اطراف جوش‌ها، جوش‌های سر سفید و سایر ضایعات پوستی ملتهب را کاهش دهند.

 

سعی کنید اسانس روغنی جوجوبا را با ژل، کرم یا ماسک صورت خاک رس مخلوط کرده و آن را روی آکنه بمالید. در غیر این صورت، چند قطره روغن جوجوبا را روی پنبه ریخته و به آرامی روی آکنه‌ها مالش دهید.

 

4. روغن زیتون

این روزها خواص روغن زیتون برای هیچ کس پوشیده نیست. این روغن نه تنها برای سلامت بدن مفید است، بلکه یک درمان خانگی جوش صورت هم به حساب می‌آید. از آنجایی که روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان و ضد التهاب است به درمان جوش کمک می کند.

 

بیشتر در این مورد بدانید...

خواص روغن زیتون: 25 کاربرد روغن زیتون برای سلامت و زیبایی پوست و مو

زمانی که پوست مرطوب است جوش و جای آن، سریع‌تر از زمانی که پوست خشک است، بهبود پیدا می‌کند. روغن زیتون برای این موضوع عالی است چراکه موجب آبرسانی پوست می‌شود. این روغن منافذ پوست را نمی‌بندد. البته، اگر به خوبی آن را پاک کنید.

 

2 قطره روغن زیتون را به صورت خوب بزنید. سپس، یک حوله‌ی گرم و مرطوب را به صورت خود بزنید تا منافذ آن را باز کند و روغن وارد پوستتان شود. در پایان، صورت خود را با آب گرم و یک پد خشک تمیز کنید. اگر هنوز روغنی روی پوست باقی مانده است، به آرامی جذب خواهد شد.

 

5. لیمو

لیمو برای جای جوش

 

لیمو، سفید کننده ای طبیعی است که به کمرنگ شدن جای انواع زخم روی پوست شما کمک می کند. لیمو سلول های مرده ی پوست را از بین می برد، رشد سلول های جدید را افزایش می دهد و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.

 

روش استفاده از لیمو

با نوک انگشتان خود یا با پنبه، آب لیموی تازه را به طور مستقیم روی جای جوش ها بمالید. حدود 10 دقیقه منتظر بمانید، سپس، صورت خود را با آب بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

مقادیر مساوی آب لیمو و عسل را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را با پنبه روی جای جوش ها بمالید. حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. سپس، آن را با آب بشویید و به آرامی صورت خود را خشک کنید. هر روز یک بار از این روش استفاده کنید.

یک قاشق چایخوری آب لیمو را با یک قاشق چایخوری روغن ویتامین E مخلوط کنید. آن را قبل از خواب، روی جای جوش ها بزنید. صبح روز بعد آن را بشویید. این کار را هر شب تکرار کنید.

منبع:مجله اینترنتی قندپهلو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد